Skip to content

johan van bever

advertentie
Middelbare scholen helpen leerlingen te weinig in hun studiekeuze zegt Wouter De Cock uit Herzele.
Wouter De Cock uit Herzele is pas afgestudeerd aan de lerarenopleiding aan de hogeschool Odisee. Hij concludeert in zijn bachelorproef dat secundaire scholen te weinig ondernemen om hun leerlingen te helpen met hun studiekeuzes voor het hoger onderwijs. Bovendien zijn de initiatieven die wel bestaan niet altijd bekend bij leerlingen, ouders en leerkrachten. 'De keuze waarvoor laatstejaarsstudenten in het secundair onderwijs staan, is vaak bijzonder moeilijk. Dit komt vooral door een gebrek aan interesse en het onbekend terrein waar ze voor staan. Daarom onderzocht ik wat secundaire scholen doen om deze overstap te bevorderen en welke initiatieven er al bestaan om de studiekeuze te vergemakkelijken. Ook bekeek ik hoe studenten hun eigen talenten kunnen ontdekken door middel van de kerntalentenmethode. Deze methode zet leerlingen aan tot zelfreflectie en helpt hen hun eigen interesses en talenten te ontdekken. Wouter benadrukt dan ook in zijn eindwerk dat het beter in kaart brengen van de talenten van de studenten een extra hefboom moet zijn voor een eenvoudigere studiekeuze.