Skip to content

johan van bever

advertentie
Steeds meer auto's rijden naar de E40 in Wetteren en Erpe-Mere via de N42 en de N46. Dat blijkt uit verkeerstellingen. Vooral de flessenhals in Gijzenzele, vlakbij de E40 in Wetteren doet het verkeer stroppen.


Het probleem is al langer bekend maar wordt nu eens extra onderstreept door verkeerstelingen. De drukte op de gewestwegen richting E40 werd de laatste jaren gevoelig groter. Dat blijkt uit schriftelijke vragen van volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele (N-VA) aan minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Diependaele benqdrukt daarom de noodzaak van een spoedige ontdubbeling van het wegvak N42 tussen Wetteren en Oosterzele om de doorstroming te verbeteren. 3Vooral in Oosterzele is het op een jaar tijd gevoelig drukker gezorden: 6% meer verkeer in Oosterzele richting Zottegem en +3 % naar Wetteren. In Zottegem stellen we 3% meer verkeer vast richting Geraardsbergen en 2% naar Wetteren. Dat betekent 581 voertuigen per dag extra in Oosterzele richting Zottegem en 318 naar Wetteren. Er rijden daar nu dagelijks ruim 10.000 voertuigen in beide richtingen. Vooral rond de aansluiting op de E40 krijgt de N42 alsmaar meer verkeer te slikken. De bestaande weginfrastructuur kan dit niet aan, met grote files als gevolg om op of af de snelweg te geraken.” De Vlaamse overheid werkt aan een upgrade van het wegvak tussen Oosterzele en Zottegem van het bestaande 2x1 wegprofiel naar een tweebaansweg. Het dossier sleept al jaren aan, maar in december ‘15 werd de plan-MER opgeleverd waarin de verschillende alternatieven bestudeerd werden. Nu werkt de Vlaamse overheid aan een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) om dit in de praktijk te brengen. Ook op de N46 (de weg tussen Aalst en Oudenaarde) staan op twee plaatsen tellussen, in Herzele en Zottegem. In Herzele richting Zottegem gaat het om een daggemiddelde van 6.797 voertuigen en richting Aalst is dat 6.947. Tijdens de spits worden er gemiddelden opgetekend van ruim 500 wagens per uur. Tegenover 2012 betekenen deze getallen een toename van het aantal voertuigen van 3% richting Zottegem en 4,5% richting Aalst.