Skip to content

johan van bever

advertentie
Het gemeentebestuur hield een hoorzitting in verband met de verkeersoverlast in de Voordries. Nu er minder verkeer door de Meersstraat rijdt, heeft de Voordries meer auto’s te verwerken. De gemeente wil daar de verkeersveiligheid verhogen.  Metingen tonen aan dat dit noodzakelijk is.

Per week passeren er 10.500 voertuigen in de richting van het Dorp en 8.300 voertuigen in de andere richting.  85% van de bestuurders rijdt er meer dan 65 km per uur terwijl er slechts 50 is toegestaan. Desondanks gebeurden er in de afgelopen twee jaar slechts zes ongevallen. In het merendeel van de gevallen ging het om het aanrijden van geparkeerde voertuigen.

Het gemeentebestuur wil nu eens naar de bewoners luisteren en daarna een definitief plan opmaken. Een eerste voorstel is het plaatsen van een asverschuiving met behulp van hindenrissen. Dat is echter enkel op 1 plaats mogelijk.  De bewoners vinden dat ontoereikend. Voorts stelt de gemeente ook het plaatsen van snelheidsindicatieborden en het houden van snelheidscontroles in het vooruitzicht.

Volgens de bewoners is het inrijden van de straat vanop de Geraardsbergsesteenweg kritiek. De wagens scheuren de straat in en gaan daarbij zelfs uit de bocht, op het ander rijvak. De bewoners vragen daar een verkeerdrempel maar dat mag niet binnen de honderd meter van de gewestweg.

Andere voorstellen zijn geschrankt parkeren om het verkeer af te remmen, fietssuggestiestroken om de weg visueel te versmallen, rijbaankussens of een middengeleider. Alle voorstellen hebben echter ook zijn nadelen.

Burgemeester Johan Van Durme besloot de informatievergadering met een opmerking over de Groenweg. ‘Daar passeren 2.000 auto’s per dag en ook dat is te veel. Er komen te veel auto’s door het centrum van Oosterzele. Die moeten langs de N42 rijden’.