Skip to content

johan van bever

advertentie

'De stad Zottegem zal met weinig middelen bergen verzetten tijdens het Egmontjaar 2018'. Dat belooft schepen van Citymarketing Kurt De Loor (SP.A). Groen maakt zich immers zorgen over het kleine budget voor het feest.

 

Het enige tijd geleden opgemaakte masterplan toerisme en citymarketing moet de stad op de toeristische kaart zetten. Hierbij wordt vooral ingezet op de 3 speerpunten. Dat zijn de figuur van Egmont, de kastelen en wandelen en fietsen. "Van het budget op dit actieplan gaat 78% naar Zottegem als Wielerstad voor Dorp van de Ronde," berekende oppositieraadslid Heidi Schuddinck (Groen). "Minder dan 5% gaat naar het aanprijzen van de Zottegemse kastelen en ongeveer 7 % of 10.400 euro van dit budget gaat naar Zottegem als Egmontstad. Met dat mager beestje wil het stadsbestuur volgend jaar een groots Egmontjaar financieren. Op 5 juni 2018 zal het 450 jaar geleden zijn dat Egmont onthoofd werd. Volgens schepen De Loor hoeft Groen niet te panikeren. "Uiteraard wordt het Egmontjaar 2018 mee aangegrepen om Zottegem verder op de kaart te zetten. Dat het prijskaartje aanzienlijk hoger ligt dan 10.400 euro spreekt voor zich. Voor het eerst in de geschiedenis van Zottegem werd een budget uitgetrokken voor citymarketing. We hebben al heel wat op poten gezet. Het Masterplan Toerisme en Citymarketing wordt volop uitgerold en we hebben nog heel wat plannen. Er werd een ambitieus ontwerpprogramma opgesteld voor het Egmontjaar dat een van de volgende weken op het college wordt gefinaliseerd. Hierin worden de vele initiatieven niet alleen opgelijst, maar ook gebudgetteerd. Voor elk initiatief wordt aangegeven wat de geraamde kostprijs is en hoe het zal worden gefinancierd."